جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم | معرفی ۲۴ جاذبه تاریخی زیبا

0

بسیاری از مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، فرصت کمی پیش رو دارند و می‌خواهند در همین زمان کم، علاوه بر حرم امام رضا (ع) به چند جای دیگر شهر هم سری بزنند. از آنجا که وقت برایشان خیلی کم است، نزدیک ترین جاهای دیدنی به حرم مدنظرشان است. البته برخی هم کودک خردسال یا فرد سالمند همراه دارند و نمی‌توانند خیلی از هتلشان دور شوند. ما هم اینجاییم تا جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم را به این دسته عزیزان معرفی کنیم. برخی از این مکان‌ها داخل خود حرم هستند و بعضی‌شان فاصله کوتاهی تا آن دارند.
نکته: فاصله کم از حرم باعث شده است که بسیاری از این جاذبه‌ها، تاریخی و با رنگ و بوی دین و مذهب باشند.

جاهای دیدنی داخل حرم امام رضا (ع)

جاهای دیدنی داخل حرم امام رضا (ع)

نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به حرم امام رضا آن‌هایی هستند که داخل خود حرم قرار دارند. جالب است نه؟ بیاید تا برایتان توضیح دهم.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از معروف‌ترین مساجد شهر است که داخل حرم امام رضا قرار دارد. در واقع هیچ مقاله درباره راهنمای سفر مشهد پیدا نمی‌کنید که درباره این مسجد زیبا چیزی ننوشته باشد. داستان ساخت این مسجد از خود مسجد دلرباتر است و خیلی‌ها موقع بازدید از آن، داستان را برای اطرافیانشان هم تعریف می‌کنند.

مسجد گوهرشاد مشهد

قضیه از این قرار است که همسر شاهرخ شاه، تصمیم می‌گیرد در کنار حرم امام رضا مسجدی بسازد تا هم جایی برای عبادت باشد و هم محلی امن برای استراحت مسافران و زائران. در حین ساخت مسجد، یکی از کارگران عاشق بانو گوهرشاد خاتون می‌شود و داستان عشقش را با ایشان در میان می‌گذارد. بانو گوهرشاد، از جوان می‌خواهد تا چهل شب به نیت وصال، شب‌زنده‌داری و عبادت کند و سپس نزد وی بیاید.

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم

جوان عاشق شرط وصال را می‌پذیرد؛ اما پس از چهل روز ریاضت و عبادت درمی‌یابد که معشوق حقیقی او خداست نه بانو گوهرشاد. این قصه زیبا خودش به‌تنهایی یکی از عوامل شهرت مسجد شده است. البته آنان که به مسجد سرزده‌اند، مدهوش معماری باشکوه، کاشی‌کاری‌های عالی و ستون‌بندی‌های جذاب مسجد شده‌اند.

مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد

کمتر کسی است که به مشهد برود و چشمش به مدرسه پریزاد بخورد و جایش در میان لیست جاهای دیدنی مشهد خالی است. دلیل عمده‌اش هم گمنام بودن مدرسه است. اینجا را بانو پریزاد، یکی از ندیمه‌های معروف گوهرشاد خاتون، درست در کنار مسجد گوهرشاد ساخت. هدف وی نیز این بود که عالمان دینی در این مدرسه درس بیاموزند و تدریس کنند. این روزها فقط آقایان اجازه ورود به مدرسه را دارند و شاید یکی از دلایل گمنامی مدرسه پریزاد هم همین باشد. شک نکنید اگر پای خانمی به این مدرسه باز شود، چنان با شور و هیجان برای دوستانش تعریف خواهد کرد که در مدت کوتاهی این مکان سر زبان‌ها بیفتد!

مقبره شیخ بهایی

مقبره شیخ بهایی

شیخ بهایی را که می‌شناسید؟ ایشان یکی از بزرگترین معماران زمان صفوی بودند که بناهای بسیاری در اصفهان و مشهد طراحی کرده‌اند. تسلط ایشان بر علم معماری در کنار ریاضیات و علوم غریبه دیگر باعث شده بود که آثار خارق‌العاده‌ای از خود به یادگار بگذارند. برای مثال حمام شیخ بهایی در اصفهان را ببینید. این حمام در تمام طول سال فقط با شعله یک شمع گرم و پابرجا بود. عجیب نیست؟

مقبره شیخ بهایی مشهد

شیخ بهایی پس از مرگ، بنا بر وصیت خودشان در جوار حضرت رضا دفن شدند. برای دیدن مقبره ایشان کافی است به صحن آزادی بروید. در ضلع سمت راست حرم حجره‌ای است که در آن سنگ سفید قبر ایشان دیده می‌شود.

کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی

کتابخانه و بخشی از مجموعه موزه های آستان قدس درست در دل حرم قرار دارد و برای دیدنشان نیازی نیست از محدوده حرم خارج شوید. در واقع فقط کافی است بین ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به صحن کوثر بروید و از یکی از خادمان سراغ موزه را بگیرید. بازدید از موزه خیلی خرج روی دستتان نمی‌گذارد؛ ولی به‌شدن ارزشمند است.

کتابخانه آستان قدس رضوی

در موزه آستان قدس می‌توانید مجموعه‌ای از ظروف قدیمی، سلاح‌های رایج در گذشته، انواع سکه و اسکناس، فرش‌های ارزشمند و کتیبه‌های نادر را ببینید. حتی بخشی از موزه به موجودات دریایی اختصاص دارد که بسیار جذاب و دیدنی است. موزه فرش و موزه نقاشی هم که هزاران رخ زیبا از هنر ایرانی و غربی را به رخ کشیده‌اند. در کنار همه این‌ها تلفیقی از علوم قدیم و جدید در بخش نجوم به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه شیخ حر عاملی

آرامگاه شیخ حر عاملی

شیخ حر عاملی از عالمان دینی بودند که عمر خودشان را وقف گردآوری آیات و روایات مختلف کردند. ایشان سال‌های پایانی عمر خود را در مشهد گذراندند و پس از وفات نیز در حرم دفن شدند. به صحن انقلاب اسلامی که بروید، درست روبه‌روی پنجره فولاد امام رضا، اتاقک نه چندان بزرگی می‌بینید که چند پله از سطح زمین پایین‌تر است. اینجا هم یکی از جاهای دیدنی مذهبی مشهد است که بسیاری از اهل تدین به آن سر می‌زنند.

جاهای دیدنی نزدیک به حرم

جاهای دیدنی نزدیک به حرم

بعضی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم هستند و با کمتر از ۵ دقیقه پیاده‌روی بیرون از حرم می توانید به آن‌ها برسید. لیستشان را در ادامه برایتان می‌آوریم.

بازار رضا 

بازار رضا 

بازار رضا یکی از معروف ترین و قدیمی ترین مراکز خرید مشهد است. این بازار قدیمی در سالنی بسیار طولانی و در دو طبقه طراحی شده است. اکثر مغازه‌های خرده‌فروشی در طبقه اول هستند و چند تایی عمده‌فروشی و مرکز تبادل نقره و زعفران و سنگ قیمتی هم در طبقه بالای آن یافت می‌شود.

بازار رضا مشهد

زائران امام رضا می‌دانند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازار پیدا می‌شود؛ بنابراین بیشترین سوغات مشهد را از همین جا می‌خرند. وارد بازار رضا که بشوید در حالی که بوی ادویه‌های مختلف در مشامتان پیچیده، چشمتان به لباس‌های مختلف از نوزادی گرفته تا پیرسالی می‌افتد. در همین حوالی انواع ترمه و پارچه چادری، زرشک و زعفران، مدل‌های مختلف سجاده و جانماز، رنگ‌های مختلف تسبیح، در کنار نقره و زیورآلات دیگر به چشمتان می‌خورد. اینجا حتی برای آخرتتان هم سوغات دارد. خیلی از مسافران کفن خود را از اینجا می‌خرند و در حرم تبرک می‌دهند!

برای دیدن بازار رضا باید از باب‌الرضا خارج شوید. در انتهای همین بازار هم به خیابان ۱۷ شهریور مشهد و مرکز خریدهای جذاب آن می‌رسید.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات بازدید:۹ تا ۲۱
شماره تماس:۰۵۱۳۳۶۴۴۴۸۳
آدرس:مشهد، ضلع شرقی میدان آب، بازار رضا

مسجد هفتاد و دو تن (مسجد شاه)

مسجد هفتاد و دو تن (مسجد شاه)

به خیابان خسروی که بروید، همان ابتدای بازار بزرگ چشمتان به مسجدی می‌افتد که در حدود قرن ۸ بنا شده است. البته قبلاً قرار بود یک مقبره باشد و بعدها به مسجدی بزرگ تبدیل شد. نماز خواندن در این مسجد قدیمی حس همراهی با هزاران مسلمان در قرون گذشته را به شما القا می‌کند.

خیابان خسروی، امتداد خروجی باب الجواد است. این خیابان شگفتی‌های دیگری هم برایتان دارد.

بازار سرشور

بازار سرشور

یکی از بازارهای بسیار قدیمی و جالب در مشهد با نام بازار سرشور شناخته می‌شود. قدمت این بازار هم به صدها سال پیش برمی‌گردد. کوچه‌های بسیار باریک و پیچ‌درپیچی که گاهی حتی فضای تردد یک پراید را هم ندارد، از مشخصه اولیه این بازار است.

بازار سرشور مشهد

در سال‌های اخیر ابتدای بازار سرشور را مرمت کرده‌اند. سقفی هلالی و زیبا برایش طراحی کرده‌اند و دستی به سر و روی آن کشیده‌اند. هر چند بسیاری از قدیمی‌ها و اهل فن با این موضوع مخالف بودند؛ اما انصافاً فضا بسیار زیبا شده و جان می‌دهد برای ساخت کلیپ و عکاسی!

اینجا را قبلاً برایتان معرفی کرده‌ایم و می‌دانید که برای دیدنش باید از باب‌الجواد خارج شده و چند قدمی به سمت راستتان بروید. درست آن‌طرف خیابان، بازار سرشور را می‌بینید.

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک

حالا که تا بازار سرشور آمده‌اید، به آن طرف خیابان بروید. در مسیر همان بازار بزرگ، سراغ حمام مهدی قلی بیک را بگیرید. البته خودتان را برای استحمام آماده نکنید؛ اینجا هم مثل خیلی از حمام‌های قدیمی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

حمام مهدی قلی بیک مشهد

در حمام مهدی قلی بیک فقط قرار نیست سربینه و خزینه و تون ببینید. هر چند ستون‌ها و سرستون‌ها و سقف حمام آنقدر جذاب است که بیشتر به مهمان‌خانه شاهان شبیه است تا حمام عمومی! اینجا با فرهنگ مشهد قدیم آشنا می‌شوید و ظروف و وسایل استحمام مردمان قدیم را می‌بینید. چند تا عکس سیاه و سفید هم دوروبر هستند که چهره شهر را در سال‌های پیش نشان می‌دهند. 

هزینه بازدید2000 تومان
روزها و ساعات بازدیدروزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰
پنجشنبه‌ها از ۸ تا ۱۱:۳۰
روزهای تعطیل از ۸ تا ۱۲
شماره تماس05132232004
آدرسخراسان رضوی، مشهد، رو به روی مسجد هفتاد و دو تن

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان

از ورودی نواب صفوی خارج شوید. چند قدم جلوتر، سمت راستتان مدرسه علمیه عباس قلی خان را می‌بینید. اینجا را عباسقلی‌خان بیگلربیگی وقف تحصیل طلاب علوم دینی کرده است. با این توضیح وار‌شدن به آن عملاً ممکن نیست؛ پس از بیرون فضا را ببینید و لذت ببرید.

بازار عباسقلی خان

بازار عباسقلی خان

چند قدم بعد از مسجد، با یک کاروانسرای قدیمی می‌رسید که گرد ایام و کهولت سن بر رخش نشسته و آن را پیر و زمین‌گیر کرده است. ظاهر قضیه نشان می‌دهد که چیز جالبی در این کاروانسرای قدیمی نصیبتان نشود؛ اما زود قضاوت نکنید. 

بازار عباسقلی خان مشهد

وارد بازار شوید، از پله‌های سمت راست بالا بروید و حجره‌ها را با دقت نگاه کنید. بهترین لوازم کوهنوردی استوک با برندهای معتبر جهانی را اینجا می‌توانید با قیمت بسیار خوب پیدا کنید. اینجا روزها پاتوق زنان و مردانی است که هنوز به هنر قالی‌بافی مشغولند و دنبال نخ و خامه برای فرششان می‌گردند و شب‌ها پاتوق جوانان ورزشکاری که دنبال پوتین، گتر، گورتکس و کیسه خواب پر می‌گردند.

خانه تاریخی توکلی

خانه تاریخی توکلی

چند قدم بعد از بازار به کوچه نواب صفوی ۷ می‌رسید. همان ورودی کوچه تابلوی خانه تاریخی توکلی را می‌بینید. تردید نکنید. وارد کوچه شوید. چند متر بعد خانه‌ای قدیمی‌ می‌بینید که روزگاران خوش بسیاری را از سر گذرانده است. این خانه در ابتدا برای یکی از معماران چیره‌دست می بود. بی‌شک این معمار معروف، خانه‌ای خاص در زمان خودش ساخته بود. خانه دو طبقه داشت و این یعنی نهایت ثروتمندی و نبوغ که کسی بتواند آن همه اتاق و ایوان را بدون حتی یک تکه آهن روی هم سوار کند.

خانه تاریخی توکلی مشهد

پس از مرگ این معمار، خانه به یک تاجر خشکبار رسید و بعد هم آقای توکلی آن را خرید. همین‌ها همه شاهدانی هستند که فریاد می‌زنند این خانه ارزش دیدن دارد؛ وگرنه چرا باید یک تاجر یا یک فرد سرشناس آن را بخرد.

خانه تاریخی توکلی از جاهای دیدنی نزدیک به حرم

البته مدتی بین مشهدی‌ها شایع شده بود که این خانه جن دارد و بعد کاشف به عمل آمد که در برهه‌ای از زمان متروکه بوده و شاید محل رفت‌و‌آمد معتادان یا گربه‌ها یا… . در هر صورت که این روزها خانه به همت شهرداری مرمت و در میان آثار ملی هم ثبت شده است. به نظرمان حالا که این همه راه آمده‌اید، حیف است چند عکس یادگاری در حیاط باصفای آن نگیرید؛ مخصوصاً اینکه ورودی خانه رایگان است و نیازی نیست بابتش بهایی بپردازید.

آدرسمشهد، نواب صفوی ۷
ساعات بازدید۸ صبح تا ۲۱
هزینه بازدیدرایگان

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز

شیخ محمد کارندهی همان پیر پالان‌دوز یا پیر پاره‌دوز است که قطب هشتم از سلسله ذهبیه و یکی از عرفای زمان خود بود. وی چندان حضور پررنگی در معرکه‌گیری‌های زمان خودش نداشت و در عین شهرت و محبوبیت، روزگارش را با دوختن پالان یا چیزی شبیه آن می‌گذارند. 

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

شیخ محمد که استاد عرفان در زمان خود بود، برای ترویج دانشش خانقاهی نزدیک به حرم تأسیس کرد. یکی از شاگردان ایشان شیخ مومن (مدفون در گنبد سبز) بود. مرحوم شیخ بهایی هم که صحبتش در چند سطر بالاتر رفت، شاگرد شیخ مومن بودند. علاوه بر تدریس عرفان، از این عارف وارسته، کرامات زیادی نقل است. هنوز هم افراد بسیاری برای حل مشکلاتشان به این پیر جهان‌بین متوسل می‌شوند. 

اگر در خیابان نواب صفوی و راسته عباسقلی‌خان هستید، برای دیدن مقبره پیر پالاندوز باید به آن طرف خیابان بروید. چند قدم که از حرم دورتر شوید، سمت چپتان آرامگاه ایشان را پیدا خواهید کرد.

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه

خیابان نواب صفوی جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جا داده است. در واقع اکثر جاهای دیدنی نزدیک به حرم در این خیابان دور هم جمع شده‌اند. شاید دلیل عمده‌اش این است که ساخت و سازهای عجیب و غریب در این خیابان انجام نشده یا یک گروه مراقب بوده‌اند که کسی نگاه چپ به این منطقه نکند. یکی از این جاذبه‌ها هم خانه داروغه است.

خانه تاریخی داروغه مشهد

درست در همان راستای مقبره پیرپالاندوز، کمی دورتر از حرم، در شارستان رضوی، می‌توانید تابلوی خانه داروغه را ببینید. این خانه هم از اسمش پیداست که مال داروغه شهر بوده است؛ پس بی‌شک جای بزرگ و مجللی است که ارزش دیدن دارد. این خانه هم معماری قاجاری دارد. یک ردیف اتاق در پایین و یک ردیف در ایوان بالا درست در کنار هم قرار گرفته‌اند. پله‌ای زیبا در حیاط است که طبقه همکف را به ایوان بالا وصل می‌کند. حیاط بزرگ و دلباز و اتاق‌هایی که نور قبله را به خود می‌گیرند، خصوصیات بارز این خانه قدیمی و زیبا هستند.

خانه تاریخی داروغه از جاهای دیدنی نزدیک به حرم

آن‌هایی که دلشان در گرو دین و حادثه عاشوراست، حتماً این خانه را بیشتر دوست خواهند داشت؛ چرا که برای سالیان طولانی، حسینیه میبدی‌ها بوده و در ایام محرم و سفر شاهد عزاداری‌های باشکوه مردم خوب استان یزد.

هزینه بازدید۳هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ۸ تا ۱۴ و از ۱۶ تا ۱۹
آدرسمشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

مرکز خرید آرمان

مرکز خرید آرمان

حتماً پیاده‌روی و گشت‌وگذار در کوچه‌های نواب خسته‌تان کرده است. حالا وقت آن رسیده که همه خستگی‌تان را با بازدید از مرکز خرید آرمان فرو بنشانید. اینجا یک مرکز خرید معمولی نیست. وارد که شوید، فضایی متفاوت و خاص مشاهده می‌کنید.

مرکز خرید آرمان مشهد

همان طور که از عکس‌های بالا متوجه شده‌اید، بخشی از مرکز خرید مانند غاری بزرگ با المان‌های جذاب طراحی شده است. به طبقه بالا که بروید، مردمانی را می‌بینید که سوار بر زیپ‌لاین به سوی دیگر مرکز خرید می‌روند. پایین پایشان هم چند مجسمه عظیم، چیزی شبیه به آبشار و آبنمایی جذاب تعبیه شده است. در همان طبقات بالا می‌توانید غذا سفارش دهید یا در مغازه‌ها بچرخید و با خرید کالاهای قیمت مناسب، جسم و جانتان را سرحال بیاورید.

مرکز خرید آرمان مشهد نرسیده به میدان شهدای گوهرشاد، بین نواب صفوی ۱۰ و ۱۲ قرار دارد.

خیابان مصلی و مسجد مصلی مشهد

مسجد مصلی مشهد

در امتداد خیابان نواب صفوی، به چهارراه مصلی و خیابان مصلی می‌رسید. اسم اینجا را مصلی گذاشتند و علتش هم حضور مصلای قدیمی شهر در این خیابان است. خیابان مصلی مشهد یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین خیابان‌هاست؛ چون عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌های مختلف در آن به فعالیت مشغولند. 

خیابان مصلی

شما هر چه بخواهید، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد، در این راسته خیابان پیدا می‌کنید. تصور اینکه یکباره صدها جعبه رنگارنگ از چایی یا کیسه‌های بزرگ آجیل و تخمه آفتابگردان را با هم یک جا ببینید، مسلماً برایتان لذت‌بخش خواهد بود. از آنجایی که اکثر مغازه‌داران بنکداران اصلی مشهد هستند و اجناسشان را عمده‌فروشی می‌کنند، قیمت همه چیز و مخصوصاً خشکبار و اسباب‌بازی اینجا بسیار ارزان‌تر از سایر مغازه‌های شهر است

نکته: توجه داشته باشید که اکثر کاسبان این خیابان نهایتاً تا ساعت ۸ یا ۹ شب کار می‌کنند و اگر دیرتر بروید، به‌ندرت چراغ روشنی از دکان‌ها می‌بینید.

باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد

اسم مشهد و نادرشاه گره‌ای عمیق و بزرگ با خود خورده است. باغ موزه نادری هم یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم است که در راسته خیابان شیرازی و درست در چند قدمی چهارراه شهدا قرار دارد. وارد باغ که شوید، چند موزه کوچک می‌بینید که سلاح‌ها، ظروف و کتاب و کتیبه‌های مختلف را به نمایش گذاشته است. چیزی شبیه سنگ قبر هم در باغ هست که برخی ادعا می‌کنند قبر نادر است و برخی می‌گویند که نادر در کلات یا جای دیگر دفن شده است.

باغ نادری

اگر حوصله پیاده‌روی دارید که از ورودی نواب صفوی حرم بیرون بیایید و از سمت راست به سمت میدان شهدا بروید. در مسیر هم می‌توانید به مغازه‌ها سری بزنید که حوصله‌تان سر نرود. کمی بعد از چهارراه شهدا، در میان باغی خرم، مجسمه مردی را می‌بینید که سوار بر اسبی یاغی است. دیوارهای باغ هم ترکیبی از آجر و نرده‌هایی است که شبیه تبر طراحی شده‌اند. این‌ها همه نشان می‌دهند که به باغ موزه نادری رسیده‌اید.

اگر هم حال پیاده‌روی ندارید، کمی بعد از خروجی نواب صفوی، سوار اتوبوس خط ۵۰ یا ۱۲ شوید و از راننده بخواهید شما را در چهارراه شهدا پیاده کند.

هزینه بازدید۵هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ۹ صبح تا ۱۷
روزهای تعطیلاین آرامگاه در ۵ روز اول فروردین و سوگواری‌های رسمی تعطیل می‌شود
شماره تماس05132224888
آدرسمشهد، چهارراه شهدا

گنبد سبز مشهد

گنبد سبز مشهد

حتماً برایتان جالب خواهد بود اگر بشنوید یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم درست وسط یک میدان قرار گرفته است. بله، این شوخی نیست. اسم میدان هم به نام گنبد سبز معروف است. در سطرهای بالا از پیر پالاندوز برایتان گفتیم و توضیح دادیم که شیخ مومن استرآبادی یکی از مریدان و شاگردان او بود که مقام استادی شیخ بهایی را داشت. 

گنبد سبز

این مرد مومن نیز از صاحب‌منزلتان سلسله ذهبیه بود و به همین دلیل مقام خاصی بین درویشان دارد. از او در زمان حیاتش کرامات بسیاری نقل شده و این کرامات حتی بعد از وفاتش نیز ادامه داشته است. اگر به دیدن بقعه رفتید و سفره‌های سبز رنگ دیدید که زنانی دور آن نشسته‌اند و با تسبیح‌هایی سبز ذکر می‌گویند، تعجب نکنید. حتماً یکی از آنان حاجتی گرفته و برای ادای نذرش این دورهمی را ترتیب داده است.

اگر به باغ نادری رفته‌اید، درست روبه‌رویتان، به سمت خیابان آخوند خراسانی بروید؛ اگر نه، برای دیدن گنبد سبز از سمت باب‌الجواد خارج شوید و به سمت خیابان آخوند خراسانی بروید. گنبد سبز در میان میدان، خودش را نشان می‌دهد.

خانه ملک

خانه ملک از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم

حوصله‌اش را دارید که از گنبد سبز، سری به خانه ملک هم بزنیم؟ خانه ملک هم یکی از خانه‌های قجری باشکوه است که روزگاری محل زندگی مرحوم حسین ملک بوده است. حسین ملک هم که مثل اجدادش اهل تجارت بود و اموال بسیاری داشت. برای مثال باغ وکیل آباد با همه عظمتش، بخشی از موقوفات او در مشهد است. عمارت ملک هم منزل شخصی ایشان بود که پس از وفاتش به وقف آستان قدس درآمد.

خانه ملک مشهد

این خانه معماری جذابی دارد که در نوع خودش منحصربه‌فرد است. برخی اشیای قدیمی در کنار حجره‌های خاصی که حالا موزه و کارگاه آثار هنری شده‌اند، همگی به جذابیت بنا می‌افزایند.

خانه ملک از جاهای دیدنی نزدیک به حرم

اگر هنوز هم در میدان گنبد سبز هستید، از همان جا خیابان آخوند خراسانی ۱۹ را پیدا کنید و به سمت خیابان امام خمینی بروید. آنجا خیلی راحت می‌توانید خانه ملک را پیدا کنید. اگر هم جای دیگر شهر هستید، با اتوبوس، مترو یا تاکسی خودتان را به خیابان امام خمینی برسانید. کمی بعد از میدان ده دی، درست روبه‌روی ساختمان دارایی، این منزل باشکوه را می‌بینید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۹ صبح تا ۵ عصر
آدرسمشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

بعد از خانه ملک، دو راه پیش رو دارید. اینکه به سمت راستتان بروید و به باغ ملی مشهد برسید یا اینکه سمت چپ را ادامه دهید و دور میدان ده دی، سراغ کلیسای مسروپ مقدس مشهد را بگیرید. بله، تعجب نکنید. مشهد هم مثل همه شهرهای ایران، زمانی میزبان ارامنه عزیز بوده است و به همین دلیل کلیسایی در دل شهر برایشان ساخته شده. 

کلیسای مسروپ مقدس مشهد

البته اخبار حاکی از آن است که سال‌ها در کلیسا بسته مانده و کسی سراغش نمی‌رود؛ اما باز هم اگر حوصله‌تان کشید، سری بزنید. خدا را چه دیدید؟ شاید تا آن روز که این مقاله دستتان برسد، کلیسا را باز کرده باشند.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

بنا داریم شما را به اردوی مشهدگردی ببریم؛ برای همین هم جاذبه‌های نزدیک به هم را به شما معرفی می‌کنیم. از خانه ملک که بیرون بیایید، حدود صد قدم کمتر و بیشتر در سمت راستتان، باغ ملی مشهد را می‌بینید. این پارک یکی از قدیمی‌ترین بوستان های مشهد است که اهالی دهه ۵۰ و ۶۰ خاطرات بسیاری با آن دارند. 

باغ ملی مشهد از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم

البته باغ ملی تجهیزات عجیب و غریب یا وسعت چندانی ندارد؛ اما جای خوبی برای در کردن خستگی و نوشیدن یک آبمیوه خنک یا تناول یه بستنی سنتی جذاب است.

باغ ملی مشهد بین امام خمینی ۲۵ و ۲۷ است.

بازار جنت

بازار جنت

خب حالا که تا اینجا امده‌اید، راسته خیابان امام خمینی ۲۵ را پیش بگیرید تا به خیابان جنت ۴ برسید. خیلی پیاده‌روی طولانی نیست. در خیابان جنت ۴ به بازار جنت مشهد می‌رسید که بورس لباس مجلسی است. شاید اینجا در دسته جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم قرار نگیرد؛ اما بافت خیابان و طراحی مغازه‌ها شبیه خیابان‌های قدیمی و اصیل است و قدم‌زدن در آن ممکن است برایتان جذاب باشد؛ مخصوصا اگر خانم باشید!

بازار جنت مشهد

کمی بعد از پاساژ جنت، خیابان خسروی است. این خیابان بورس خریدهای عروس و داماد است. انواع لباس نامزدی، پارچه های شیک، لباس شب، کت‌شلوار دامادی و حتی آینه و شمعدان هم در این راسته به چشم می‌خورد. در کنار آن هم چند مغازه مختص فروش لوازم آرایش هستند. پایان این خیابان هم به باب‌الجواد می‌رسد و به این ترتیب باز به آغوش حرم بر می‌گردید.

خانه‌ تاریخی کوزه کنانی

خانه‌ تاریخی کوزه کنانی

خیلی از سایت‌های گردشگری خانه کوزه کنانی را نیز در لیست جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم آورده‌اند. این خانه در راسته خیابان شیرازی است؛ اما اگر از ما می‌شنوید، ذهنتان را فعلاً درگیر دیدن این خانه نکنید. علتش هم این است که هیچ نهاد شخصی یا دولتی به این خانه تاریخی رسیدگی نکرده و چهره دیدنی و جالبی ندارد. باز هم ما در ادامه آدرسش را برایتان می‌گذاریم که اگر خیلی مشتاق بودید، خودتان سری بزنید.

گنبد خشتی

گنبد خشتی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم

اگر هتلتان سمت خیابان طبرسی است، احتمال زیاد اسم گنبد خشتی به گوشتان خورده است. این بنا روایات و حکایات مختلفی دارد. برخی معتقدند که برادرزاده امام رضا در این مکان دفن است و برخی دیگر این نظریه را رد می‌کنند. مخالفان معتقدند که شخص مدفون در این مکان یکی از پزشکان سپاه هارون الرشید بوده که در سفر جانش را از دست داده و حوالی قبر هارون هم به خاک سپرده شده است.

به این بنا گند خشتی می‌گویند؛ چون گنبدش هنوز از جنس خشت است. قدمت بنا با ۶۰۰ سال پیش می‌رسد و هنوز افرادی که معتقدند این فرد از نوادگان امام موسی الکاظم است، به زیارتش می‌روند.

برای دیدن گنبد خشتی باید به انتهای طبرسی ۲ بروید.

در این نوشته از ره بال آسمان با هم در جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم گشت‌وگذار کردیم. به مسجدها، آرامگاه‌ها و خانه‌های تاریخی شهر سر زدیم و در دو مرکز خرید پرطرفدار هم سوغات مشهد را خریدیم. امیدواریم این گشت‌وگذار به دل شما هم نشسته باشد. شما چه جای دیگری را سر زده‌اید که نامش در این لیست نیامده باشد؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.